Laksen vandt – en dagbog fra Otra

20220609 101950

I uge 23 tog et hold lystfiskere med Danmarks Sportsfiskerforbunds instruktør Allan Kjærgaard til Otra i Norge for at fiske laks på orm og spinner. Her følger instruktørens dagbog fra turen, der bød på dage med sparsomt vand, tidligt morgenfiskeri, bækørred, havørred og laks.

Dag 1
Tre biler med deltagere fra hele landet skulle mødes i Hirtshals kl. 10.15 for at tage turen til Norges elv Otra. Men turen i år startede lidt kaotisk, da telefonen ringede kl. 06.01 på afrejsedagen. Det var bil 3, som måtte melde afbud pga. rygsmerter. Dermed var årets deltagerhold reduceret fra 7 mand til 5.

Vi mødtes og kørte til færgen, og 3 timer senere var vi i Norge. Vi kørte til hytten, pakkede bilerne ud og fordelte værelserne. Endelig gik turen til elven for at se zonerne, hvor vi skulle fiske de næste 6 dage. Ved elvens bred fik deltagerne vist og fortalt, hvordan man læser vandet, hvor laksen står, og hvordan vi fisker pladser med orm og blink.

20220608 050527

Dag 2
Tidligt om morgenen stod vi ved elven på zone 5A. Selvom urets visere stod på 05.00, var deltagerne særdeles morgenfriske – formentlig på grund at tiltagende laksefeber.

Årets vinter i Norge var den mildeste af slagsen i 120 år. Derfor løb Otra med sparsomme 62 kubikmeter vand. Heldigvis var elven kølig, så der var håb om udmærket fiskeri trods alt.

Der blev fisket med blink, spinner og lidt orm på den første dag. Foruden os blev zonen i løbet af dagen besøgt ca. 25 nordmænd. Vi mærkede desværre intet på førstedagen, men nogle enkelte nordmænd havde kontakt til fisk.

Dag 3
Dagen efter var vi tilbage i samme zone. Med gårsdagens erfaring i baghovedet, besluttede vi os for at fordele os på pladserne. Der blev fisket ihærdigt fra tidlig morgen til godt middagstid, hvor vi kørte tilbage til hytten for at gøre status og indtage en lækker frokost. Om eftermiddagen delte vi os op, så to kørte til elven for at fiske, mens to andre ville benytte det fine solskinsvejr til at se området og det spændende Tømmerrenna. Dette lille afbræk i den flotte Norske natur på et par timer var helt perfekt. Vejrudsigten meldte nemlig regn om onsdagen, så da gjaldt det om at være på plads ved vandet.

Vi mødtes alle ved elven sidste på eftermiddagen. De, der var blevet tilbage for at fiske, havde haft to efterfølgere til svirvlen – ikke laks, men bækørreder. Da vi stod samlet, ringede telefonen. Det var bil 3, som meldte at de havde fået styr på rygsmerterne og havde planer om at tage færgen nordpå dagen efter.

Otra Samlet 2

Dag 4
Kl. 05.00 startede vi fiskeriet på en ny zone, Zone 3a, hvor vi skulle fiske resten af ugen. Her er elven noget anderledes en Zone 5A, så der blev mulighed for noget andet fiskeri. Elven var stadig lav og løb med samme kubik som fra starten af ugen, og det ville den fortsætte den med.

Jo mere der fiskes, jo mere erfaring får man. Og det sås tydeligt på deltagerne, at alle blev dygtigere til at læse elven og fiske stykkerne fint igennem.

Midt på formiddagen var jeg på vej ned til Dan og Henrik, som fiskede længere nede end vi andre. Jeg var på gåben og de i bil. Da jeg nåede frem, måtte jeg sande, at de i mellemtiden var kørt tilbage til de andre. Men nu havde jeg jo slæbt fiskestangen med, så kunne jeg da lige bade en orm i strømmen. Efter 3-4 kast huggede laksen. Den stod lige, hvor den skulle stå. En frisk laks på 2.3 kg med lus. Med en laks i hånden føltes gåturen tilbage til de andre ikke så lang som før.

Otra Samlet 1

Med synet af en laks på land, fik deltagerne fornyet energi, og der blev fisket til langt over middag, før vi kørte til hytten for at hvile. Sidst på dagen kørte vi til Otra-huset for at deltage i lodtrækningen, hvor der blev udloddet 4 kort til den sidste zone blandt de fremmødte.

Vi var de eneste, der var mødt op, men bedst som lodtrækningen skulle starte, kom der fire nordmænd. Nu var vi så otte til lodtrækningen, men heldigvis fik vi 2 af kortene. Vi kørte til hytten, hvor Dan og Henrik skulle pakke inden de skulle fiske i den nye zone. Jeg tegnede et kort over zonen med pladser, strøm, hvor laksen står, samt hvordan de skal fiske pladserne.

Dag 5
Rigtig tidlig næste morgen – ja, ingen ved det nøjagtige tidspunkt – kørte Dan og Henrik så mod Zone 5B rød. Vi andre stod op til vanlig tid og kørte til zone 3A.

Vi var alle spændte på, hvornår der tikkede en sms ind med billede af en laks. Det blev dog i stedet en melding om en lille havørred, der havde taget ormene. Men selv en lille havørred giver en god fight i strømvand.

20220610 151805

Da vi ankom til hytten ved frokosttid, lå de to ”natfiskere” og sov. Så det blev først hen på eftermiddagen, vi fik historien om, at Henrik havde mistet en laks på blink efter et flot spring ud af vandet. Ærgerligt!

Ved 21-tiden ankom bil 3. Der blev hurtig pakket ud, hilst på dem, som var vågne, og de to nyankomne blev sat ind i taktikken for morgendagen og resten af ugen.

Dag 6
Fredag morgen måtte holdet sande, at den friske norske luft, de mange dage med tidligt morgenfiskeri og ikke mindst de mange timer ved elven havde gjort dynerne tungere. Denne morgen kom vi kun afsted en enkelt bil med tre mand.

Vi stod klar ved elven kl. 04.30. John tog renden ved torvet, Sven-Aage tog grunden ved Haus og jeg gik den lange vej igen ned til pladsen, hvor jeg havde fanget laks to dage forinden.

Lige som sidste gang tog laksen ormen midt i renden. Og da jeg satte krogen, vendte den rundt og gik gik nedstrøms for fuld skrue. Bremsen hvinede, og linen forsvandt i en fart, hvor man når at tænke ”er den så stor eller bremsen for løs?”

I år afholdtes kurset tidligere end normalt, nemlig allerede i anden uge efter åbningen. Det betyder, at der ikke er så mange laks – men dem, der er, er store.

Linen tilbage på hjulet. Bremsen blev spændt lidt ekstra. Men det stoppede ikke laksen. Jeg satte forsigtigt hånden på spolen og fik laksen stoppet og vendt, så gik turen opstrøms med en god fight.

Laksen kom på land, og der blev send en sms sendt med billede af laksen til de sovende deltagere. Laksen målte 82 cm og vejede 5,3 kg frisk med lus.

20220610 080124

Dag 7
En fantastisk uge var ved vejs ende. Desværre blev det en uge, hvor laksen vandt, men det blev også en uge fyldt med fiskeri fra morgen til aften, hygge, grin, skøre indslag, lækker mad og ikke mindst total afslapning.

Stor tak til alle deltagere. I gjorde turen mindeværdig.