Kutlingen har været en kæmpe succes

5 Ture på fjorden med børn og unge i hornfiskesæsonen har været et stort hit.

Fiske- og formidlingsbåden Kutlingen, der drives i et samarbejde mellem Roskilde og Omegns Lystfiskerklub og Roskilde Oplevelseshavn, har været en kæmpe succes. Siden Kutlingen blev søsat i Roskilde Havn i foråret, har den været ude at sejle 38 gange, og 380 har været med ombord som passagerer.

Kutlingen er en aluminiumsbåd, der kan benyttes af op til 12 personer. Den drives af to elmotorer, der henter strøm fra batterier og fra et solpanel på taget af båden.

Båden blev sat i drift i foråret 2022 og er et resultat af et godt samarbejde mellem Roskilde og Omegns Lystfiskerklub (ROLK) og Roskilde Oplevelseshavn. Desuden har Roskilde Kommune, Nationalpark Skjoldungernes Land og Friluftsrådet bakket op økonomisk med de 550.000 kr., der har gjort projektet muligt.

Værd at vide om Kutlingen

Defender 7.0 Lorsby CAT er en nyudviklet båd til lydløs, forureningsfri og CO2-neutral udforskning af søer, åer, fjorde, kanaler og havne.

 

• Længde: 7,0 m, bredde: 2,5 m, dybgang: 0,6 m, vægt: 900 kg.

• Kapacitet: CE-godkendt til 12 personer, herudover skipper og en medhjælper: i alt 14 personer – 1000 kg.

• Motor: 2 stk. 4 kW Torqeedo el-motorer.

• Batterier: 4 x 230 Ah AGM-batterier – mindst 6 timers uafbrudt sejltid på batterierne. 6-10 års holdbarhed.

• Solpaneler: 3 x 335 Wp – producerer ca. 2,5 kWh på en sommerdag.

• Skrog og aptering i korrosionsfri aluminium. Skridsikkert aluminiums-dæk.

• Styrepult med rat, motorstyring, batterimonitor og separat 12 V-udtag.

• Bænke i aluminium med plads til redningsveste og -udstyr.

• Udviklet af Solbaaden.dk og produceret i Tyskland af Lorsby Boote, Winsen-an-der-Aller.

Læs mere om Kutlingen på dens hjemmeside.

Både en fiske- og formidlingsbåd
Som lystfiskerklub har ROLK naturligvis haft interesse i, at medlemmerne fik mulighed for at komme på fisketure med båden på Roskilde Fjord, men hensigten med båden har været langt bredere. I samarbejde med Roskilde Kommune er der nemlig blevet arrangeret ture for blandt andet skoleelever, børn fra julemærkehjem og unge fra bosteder, ligesom lokale natur- og miljøorganisationer har været med ombord.

– Det har været vigtigt for os at få bragt det sociale element ind i projektet, fortæller Uffe Clemmensen, der er formand for ROLK. Han fortsætter:

– Gennem samarbejdet med kommunen har vi for eksempel fået fat i bostederne og derigennem givet nogle sårbare mennesker nogle naturoplevelser, som de nok ikke selv havde har overskud til at opsøge. Vi har fået nogle rigtig gode tilbagemeldinger om unge, der fik store oplevelser og fandt ro på turene.

Mange ture det første år
Når Kutlingen om et par uger tages på land, er status for det første år, at den har været på togt 38 gange, og i alt 380 personer har været med som passagerer. Derudover har ROLK og Roskilde Oplevelseshavn selv brugt båden 25 gange.

Fokus på sikkerheden
Uffe Clemmensen fortæller, at der er stor fokus på sikkerheden omkring sejladserne, og i alt 11 personer er uddannet til at være skippere på båden.

– For at blive skipper på Kutlingen kræver vi, at man har duelighedsbevis og mindst 10 års erfaring med sejlads, fortæller han.

9
Kutlingen bruges ikke kun til fisketure, men også for folk, der blot vil nyde naturen ved Roskilde Fjord.

Nye tiltag på vej
Selv om det første år har været en stor succes, ligger de to foreninger bag projektet ikke på den lade side, og nye tiltag i forhold til Kutlingen er på vej. En støtte på 30.000 kr. fra Hempel-fonden er allerede i hus, og den er brugt til indkøb af et avanceret undervandskamera, så livet i vandet under båden kan vises på en storskærm oppe på båden.

En anden ansøgning er sendt afsted til flere fonde for at få mulighed for at indkøbe en trailer, så Kutlingen kan blive transporteret rundt og komme ud på opgaver i andre farvande end den sydlige del af Roskilde Fjord.

– Jeg håber, at andre foreninger kigger med, for der er virkelig støtte at hente hos mange fonde til projekter, som det vi har lavet med Kutlingen, siger Uffe Clemmensen afslutningsvist.