Flot laksepremiere med mange storlaks

Storlaks på stribe blev under tirsdagens premiere hevet op af de vestvendte laksevandløb, og særligt Storå, Skjern Å og Ribe Vester Å leverede laks i den helt tunge ende.

Natten mellem d. 15. og 16. april havde flere steder været bidende kold og ved de fleste af de vestvendte lakseåer lå der rim i græsset fra morgenstunden. Men det kolde vejr lagde nu hverken en dæmper på de fiskehungrende laksefanatikere, som siden 15. oktober havde ventet på denne dag, eller på fiskeriet for den sags skyld. Som sædvanligt var der allerede trængsel ved åerne fra tidligt om morgenen på premieredagen – og fiskeriet skulle flere steder vise sig at være godt allerede fra de tidlige morgentimer.

Blandt andet ved Storåen slog flere laksefiskere til inden klokken overhovedet havde slået 10. En af dem var Frederik Iversen, der med fluestangen leverede dette års største premierelaks; en drømmelaks på intet mindre end 18,7 kg fordelt på 120 cm!

– Første kast blev lagt kl. 05.30, og det var med is i øjerne og frost i græsset. Kl. 07.30 blev fluen stoppet midt i drevet af et hårdt og kontant hug. Bevægelserne i stangen indikerede hurtigt, at det var en stor laks, der havde set sig gal på den lille flue i det humusfarvede vand. Hurtigt kom jeg bagved fisken og fik den presset til at gå opstrøms. Alt forløb planmæssigt de første 200 meter, alt imens flere tilkommende tilskuer kommenterede størrelsen på laksen, beretter Frederik Iversen.

Men det skulle nu lidt dramatik til, før jublen kunne bryde ud ved Storå.

– Pludselig valgte laksen at stikke af over under modsatte bring og sætte sig fast i et udgået grantræ, der lå gemt under vandoverfladen. Gode råd var nu dyre og efter ca. 30 sekunder lykkedes det at få laksen fri og fighten kunne genoptages. Laksen var nu mør og efter yderligere et par minutters fight, kunne min ven Per gaffe laksen med øvet hånd, slutter Frederik Iversen.

Laksen var Frederik Iversens 10’ende premierelaks fra Storåen siden kvoten blev åbnet i 2009.

Premieredagen ved Storåen endte desuden med at kaste 51 laks af sig med 6 over de magiske 10 kg.

En overraskelse fra Ribe Vester Å
Årets næststørste premierelaks skulle vise sig at komme fra Ribe Vester Å. Her hev Søren Petermann Jensen en for åen rekordstor laks op. Med 118 cm og 17,7 kg slog Sørens fluefangede og fantastisk smukke laks alle tidligere rekorder fra Riber Vester Å.

– Min kollega og jeg havde taget en fridag for at fiske på premieren. Han hentede mig kl. 5 og vi kørte mod åen. Jeg var ikke ret optimistisk og syntes der var for lav vandstand, østenvind og frostvejr, da vi startede fiskeriet kl. 5.45. Kl. 7 begyndte solen at komme op og isen i stangøjerne tøede op, fortæller Søren Petermann Jensen.

OBS: Artiklen fortsætter efter fotoet.

– 7.15 kommer rykket i stangen helt ovre ved modsatte bred, og jeg kan godt mærke, at det ikke er en lille fisk, der har taget fluen. Den går tungt og dybt i starten med et par tunge udløb. Senere i kampen tager den et udløb på 60-70 meter nedstrøms og har retning mod nogle pæle, der står i vandet. Jeg løber efter fisken og får lagt pres på fra siden, så den stopper og bevæger sig opstrøms igen. Herefter går det stille og roligt, og til sidst kan jeg kane en træt laks op på en lille “sandstrand”. Det er først da den ligger oppe på land, at det går op for mig, hvor stor den egentlig er. Det giver selvfølgelig en ubeskrivelig god følelse af glæde i kroppen. En oplevelse jeg aldrig glemmer, fortæller Søren Petermann Jensen.

Dinesens hul leverede
Det var ikke kun Storå og Ribe Vester Å der stod for laks i str. XXL på premieredagen. I Skjern Å var det rookien Martin Møller Andersen fra Frederikshavn, der satte de lokale og mere rutinerede Skjern Å-fiskere til vægs med sin første laks nogensinde – en laks på 17,4 kilo og 120 cm. Laksen blev taget på spin ved Dinesens hul – den sagnomspundne plads der for 65 år siden d. 15. april 1954 leverede Danmarks hidtil største laks på 26,5 kg til tobakshandler fra København, D.C. Dinesen.

– Det var min første laks nogensinde. Jeg fiskede et træ af, da jeg ud af øjenkrogen så en fisk fri af vandet. Jeg gik straks ned, hvor fisken var oppe, der var en god strømrande, så jeg kastede to gange højre om, hvor jeg satte spinneren i en sten. Derefter tog jeg to kast venstre om strømrenden, og så satte jeg spinneren i en sten igen. Troede jeg. Men pludselig havde jeg nær tabt stangen med de vilde ryk, den gav. Den stod direkte ud gennem vandet og tog 20 meter udløb opstrøms med flere spring, hvorefter den stak nedstrøms. Jeg havde egentlig godt styr på fisken, indtil den tog 150 meter udløb nedstrøms. Så efter en god halv time kunne jeg få den trukket ind til egen kant, hvor min makker fik landet fisken. Så kom laksefeberen, fortæller en glad Martin Møller Andersen.

received_2229068930742680.jpeg Ved Dinesens hul fik Martin Møller Andersen fat i en af åens helt store laks.

I alt blev det til 37 premierelaks ved Skjern Å med hele fem laks over 10 kg. Et markant bedre resultat end ved sidste års premiere.

Varde Å forsigtigt fra start
I 2018 var det Varde Å, der efter premieredagen kunne iklæde sig den sølvfarvede førertrøje med hensyn til flest fangede laks. Men i år kom åen, der ellers er kendt for en tidlig opgang, mere stille og roligt fra start.

På premieredagen blev der registreret 17 laks med Preben Jensens 103 cm lange og 11,5 kg tunge laks som dagens største. Det er én laks færre end ved sidste års premiere.

Men til trods for en mere rolig men stadig pæn start i Varde Å må det konkluderes, at premieren 2019 samlet set er gået helt fantastisk. Mange laks, flere rigtigt store laks, godt vejr og ikke mindst højt humør ved åerne sikrede en formidabel sæsonstart, der kunne tyde på, at vi har en god sæson i vente.

Juniorerne kan også være med
Afslutningsvis er det også værd at nævne, at de unge lystfiskere også har budt ind med spektakulære fangster i år. En af dem er junior i Holstebro og Omegns Fiskeriforening, Nikki Hansen, der sammen med sin far og fire andre juniorer var ved Storåen.

OBS: Artiklen fortsætter efter fotoet.

20190416_074135.jpg Juniorfisker Nikki Hansen overgik sin fars PR fra Storå med denne smukke laks.

Her lykkedes det Nikki at overgå sin fars PR, da han på en Rapala CDJ 9 cm i farven sølv/fluorescerende gul fangede en flot Storå-laks på 107 cm og 12 kg. Laksen tog wobleren hårdt midt i åen og leverede en 8 minutter lang og nervepirrende fight.

Danmarks Sportsfiskerforbund ønsker alle fangere tillykke med deres premierelaks, knæk og bræk til de som endnu ikke har fået en laks på krogen samt en rigtig god påske til alle.