Ulovligt: Aarhus Kommune haster udvidelse af Aarhus Havn igennem

Dscf5677 Foto: Søren Astrup Jørgensen.

Aarhus Kommune vedtog før sommerferien de omdiskuterede planer for udvidelse af Aarhus Havn. Men kommunen haster udvidelsen igennem uden at have de nødvendige miljøvurderinger af projektet på plads. Det er i strid med gældende miljølovgivning, mener Danmarks Sportsfiskerforbund, der sammen med andre foreninger har indgivet i alt fire klager til Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Havet lider! Det gælder over hele landet, også i Aarhus Bugt. Derfor er Aarhus Kommune også én af 6 østjyske kommuner, der er gået sammen om at skabe mere liv under havoverfladen i den østjyske del af Kattegat. Men det arbejde virker Aarhus Kommune til helt at have glemt i bestræbelserne på at udvide Aarhus Havn for at øge skibs- og containertrafikken med 50 %.

For d. 21. juni godkendte byrådet i Aarhus Kommune, efter en lang forudgående proces med borgermøder og over 1600 høringssvar til den oprindelige plan for havneudvidelsen, en ny og revideret lokalplan for Aarhus Havn, der indbefatter en udvidelse af havnen.

Klage over udvidelse af Aarhus Havn

 

Før sommerferien vedtog Aarhus byråd en lokalplan for udvidelsen af Aarhus Havn.

 

Ifølge Danmarks Sportsfiskerforbund er vedtagelsen af planerne ikke lovlige, da de ikke belyser de samlede miljømæssige konsekvenser af projektet i tilstrækkelig grad.

 

Samtidig mangler planerne at blive godkendt af Trafikstyrelsen, der er miljømyndighed for søterritoriet.

 

Derfor har Danmarks Sportsfiskerforbund sammen med Foreningen Det Fælles Bedste og Foreningen Beskyt havmiljøet i Danmark indsendt to skrivelser med fire klager over projektet til Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet.

 

Udover de tre foreninger støtter en lang række foreninger, råd og borgerinitiativer også op om klagerne.

 

Danmarks Naturfredningsforening bakker desuden op om klagerne til klagenævnene, men har valgt at fremsende klagerne i eget navn.

 

Du kan læse de fire klager her og her.

Men byrådsbeslutningen er både forhastet og i strid med gældende miljølovgivning, påpeger Danmarks Sportsfiskerforbund, Foreningen Det Fælles Bedste og Foreningen Beskyt havmiljøet i Danmark i fire klager til Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet.

- Byrådet i Aarhus Kommune har vedtaget lokalplanen for Aarhus Havn uden at vide, hvad de samlede miljømæssige konsekvenser af projektet er. Det mener vi er i strid med gældende dansk miljølovgivning, og derfor har vi påklaget sagen til Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet sammen med en række andre organisationer, forklarer Arne Bager, formand for Østjyske Lyst- og Fritidsfiskere og natur- og miljøkoordinator for Danmarks Sportsfiskerforbund i Aarhus- og Djurslandområdet.

En potentiel miljøbombe
Ifølge Arne Bager vil den planlagte havneudvidelse medføre en klar forringelse af tilstanden i Aarhus Bugt, som i forvejen gisper efter vejret og mere eller mindre er tom for bundlevende fisk.

- Vi går ind i den her sag, fordi vi mener den risikerer at have store negative konsekvenser for vores i forvejen hårdt trængte havmiljø. Aarhus Bugt har lang vej til god økologisk tilstand, og den kemiske tilstand er dårlig, siger Arne Bager og fortsætter:

- En udvidelse af Aarhus Havn vil uden tvivl have en negativ påvirkning af bugten og de tilstødende havområder – blandt andet på grund af den klapning og råstofindvinding, som vil være nødvendig for udvidelsen af havnen. Desuden vil man endda etablere det nye havneområde på en tidligere klapplads, og dermed risikerer man at hvirvle op i og frigive næringsstoffer og giftige, miljøfremmede stoffer, som så kan sprede sig i vandmasserne og ud i Aarhus Bugt.

BESKYT HAVET

 

Danmarks Sportsfiskerforbund arbejder for en bedre beskyttelse af havmiljøet og vores fiskebestande.

 

Havet lider særligt under forurening af næringsstoffer og miljøfremmede stoffer, og fiskebestandene er hårdt pressede af et for intensivt fiskeri med blandt andet bundtrawl.

 

BLIV MEDLEM OG STØT OS I KAMPEN FOR ET RENERE HAV!

Ulovlig fremgangsmetode
Udover den utilstrækkelige miljøvurdering af projektet, påpeger de fire klager også en række fejl og mangler i selve godkendelsesprocessen af havneprojektet.

- Byrådet har nu vedtaget en lokalplan, der er ændret på en lang række punkter i forhold til den oprindelige plan, der var forelagt offentligheden Der burde derfor være gennemført en fornyet offentlig høring af projektet, siger Arne Bager.

- Den nye yderhavn planlægges i øvrigt at blive etableret på søterritoriet, hvor kommunen ikke er miljømyndighed, men derimod Trafikstyrelsen. Så planerne har ingen gyldighed, før staten har godkendt dem. Det er pt ikke tilfældet og det er i strid med lovgivningen, at kommunen laver etapeopdelt godkendelse af projektet, siger Arne Bager.

Trafikstyrelsen har også vurderet, at der skal udarbejdes en supplerende miljøkonsekvensrapport baseret på det reviderede havneprojekt og en række andre emner. En ny ansøgning fra Aarhus Havn om eventuel klapning og eventuelt også om råstofindvinding skal også behandles og miljøvurderes.

- Den nye miljøkonsekvensrapport skal fremlægges i fornyet offentlig høring. Alt dette vil med al sandsynlighed betyde en væsentlig tidsmæssig udskydning af havneplanerne. Den endelige myndighedsbehandling og beslutning i havnesagen havner formentlig midt i den kommunale valgkamp i 2025, hvor byrådspolitikerne så har mulighed for at tænke sig om en ekstra gang, siger Arne Bager.

De fire klager betyder, at klagenævnene nu vil kontakte Aarhus Kommune og bygherren Aarhus Havn med uddybende spørgsmål til sagen – og derefter vil påklagerne få forelagt kommentarerne til sagen. Det forventes tidligst, at der vil falde en afgørelse fra klagenævnene om et år.

Fisk