Den gode afvikling

Nu er I klar til at komme i gang med fiskeskolen. Det er vigtigt, at der ligger en form for plan, som de unge får kendskab til, så motivationen sikres.

Erfaringen viser, at en plan med omkring 10 mødegange virker. I planen indgår f.eks.: Blandet praktisk fiskeri i eget vand, ved kysten eller en put & take-sø. Mange starter med kastetræning; korkkugler med snor i er gode til at øve sig med. De fleste har også en seance med at dissekere en fisk. Små ting kan være svære, som f.eks. selv at binde knude og få blinket på. Det kan I øve på fiskeskolen.

De foreninger, der har gentaget fiskeskolen i løbet af projektet, siger, at undervisningen bliver meget bedre 2. gang. "Det må ikke ligne skolen for meget", og vi bliver bedre til at "asfaltere mens vi kører". "Anden gang bliver mere praksisnær undervisning, når vi går rundt og retter på dem".

Overordnede overskrifter har været:

• Vi går op i adfærd ved fiskevandet 
• Fisken skal behandles ordentligt
• Fiskestængerne skal behandles ordentligt
• Vi skal behandle hinanden ordentligt

PRAKTISKE SPØRGSMÅL TIL AFVIKLING:

Transport til og fra fiskeskolerne
Hvis det er danske børn, har det vist sig at forældre kan hente og bringe. I forhold til de unge med anden etnisk baggrund har det dog vist sig at være afgørende for mødestabilitet, at frivillige kan hente og bringe. Børnene kommer fra alle samfundslag, og ikke alle har lige stor opbakning fra hjemmet til at blive fragtet frem og tilbage. Det har vist sig at være muligt at en skole også kunne sikre transport samt levere chauffører til kørslen. Det har været afgørende for succesen.

Søskende og forældre har været budt velkomne til at deltage i arrangementerne. En god ide, når forældre deltager. De nyder at deres børn nyder det.

Mødegangene er ofte en hverdag hver anden uge og evt. lørdage til fisketure uden for lokalområdet. Søndage er en dårlig dag, når deltagerne når op i en vis alder og måske har været i byen om lørdagen.

Synlighed giver bonus. Sociale medier er vigtige, og man kan ikke bruge dem nok. Tydelig kommunikation via SMS eller Facebook med mødested og tidspunkt. Ring eller skriv hellere en ekstra gang, hvis der sker ændringer i programmet. Man skal også forvente at skulle rykke for svar.

Tøj og fodtøj. Ikke alle unge møder op med hensigtsmæssigt tøj og fodtøj. Hvis de ikke har bedre udstyr, er der eksempler på, at de frivillige har haft noget liggende derhjemme, der kan bruges.

Mad og drikke. En gang i mellem kan det være en god ide at tilbyde noget mad og drikke. Der er gode situationer forbundet med at indtage små, fælles måltider undervejs og gode muligheder for at skabe relationer på tværs af gruppen derigennem. Hvis der bliver grillet pølser, er det et godt råd at købe kyllingepølser, så alle kan være en del af det. Hvis der serveres pizza, er det en god ide at vælge pizza med kylling eller lign., som alle kan spise.

Datasikkerhed. For at sikre, at vi lever op til kravet om datasikkerhed, er det vigtigt at bede om forældres accept til, at vi tager billeder af børnene og evt. deler på sociale medier. Der kan også være interesse fra lokalt TV for at bringe indslag om fiskeskolen. Her kan du hente et dokument, der kan anvendes i den forbindelse.

Kulturel forskellighed. Den ekstra dimension omkring kulturel forskellighed kan skabe en bekymring for indbyrdes konflikter hos nogle frivillige, men en fiskeskole kan være med til at sikre, at ’fordomme bliver gjort til skamme for begge parter’. Helle Søndergaard fra Integrations-portalen.dk giver her gode råd om at få det til at lykkes:

3 Gode råd:

1) Reminder: Det kan være en god ide at sende en SMS-reminder og bevidst skrive, at de unge skal svare, om de kommer eller ej. 2) Link til et kort: Ofte kan det være svært at beskrive, hvor man skal hen, da der ikke altid er en adresse. Jo mindre man færdes i naturen, jo sværere vil man have med at forstå en besked som; ’Skanderborgvej – der hvor den skærer åen’. 3) Vær rummelig i forhold til påklædning: Man skal kunne rumme alt fra laksko til tylkjoler. Citat: Brændenælderne røg igennem tyllet.

Fiskeskole Deltager 2